كمپرسور چيست؟
كمپرسور اصلي ترين قسمت يك سيكل سرمايشي يا برودتي مي باشد. عبارت Compressor به معني فشرده ساز مي باشد كه با فشرده سازي گاز مبرد موجود در سيكل هاي تبريد شرايط تبادل انرژي را فراهم مي كند. در شرايط معمولي و نرمال گرما از محيط گرمتر به محيط سردتر جريان دارد اما سيستم هاي برودتي با كمك كمپرسور شرايطي به وجود ميآورند كه گرما از محيط سرد به محيط گرم حركت كند.
كمپرسور با مكش گاز از قسمت اواپراتور شرايط تغيير را فراهم و با فشرده سازي گاز مبرد امكان تقطير آن در كندانسور را فراهم مي كند. استفاده از عنوان گاز يا ماده مبرد به جاي واژه گاز فريون در اين مطلب به اين دليل است كه گاز هاي فريوني شامل تعداد خاصي از مبرد ها مي شوند. مهم ترين كمپرسورها از نظر نوع مبرد كمپرسور آمونياكي، كمپرسور گاز فريوني مانند R22، R134a، R406، R23، R407c، R410a، R12 و ... مي باشد.
كمپرسور هاي سيستم هاي تبريد تراكمي با كمپرسور هاي باد و هواي فشرده كاملا متفاوت مي باشد. در برخي از سيستم هاي هواي فشرده كوچك از كمپرسور تراكمي تعميري و يا ارزان قيمت استفاده مي كنند. كمپرسورهاي برودتي هوادهي و توان جابجايي هواي بالايي نداشته اما ظرفيت ايجاد فشار بالا را داشته و گاز مبرد را تا psi 500 متراكم مي كند. ( اين فشار بستگي به نوع كمپرسور و مبرد آن دارد). كمپرسور هاي برودتي كه در سيستم هاي هواي فشرده استفاده مي شوند به سرعت دچار مشكل شده و از كار مي افتند. اين اصطحلاك بالا به دليل عدم تطابق مشخصات روغن كمپرسور با هواي محيط، فشار وردي و خروجي كمپرسور و دماي هواي ورودي و خروجي از كمپرسور مي باشد.
انواع كمپرسور از نظر نوع عملكرد
- رفت و برگشتي
- اسكرال
- اسكرو
- روتاري
- سانتريفيوژ
انواع كمپرسور از نظر نوع كاربري
- كمپرسور يخچال و آبسرد كن
- كمپرسور فريزر
- كمپرسور كولر گازي ، اسپليت
- كمپرسور سرد خانه و تجهيزات برودتي صنعتي
- كمپرسور چيلر
- كمپرسور ديپ فريزر يا فريزر هاي 70 – و 80 -
- كمپرسور تجهيزات ازمايشگاهي
اين دسته بندي مشخص كننده هيچ يك از مشخصه هاي علمي دستگاه نيست و بيشتر مورد استفاده عامه مردم قرار مي گيرد.
كمپرسور رفت و برگشتي (Reciprocating Compressor)
كمپرسورهاي رفت و برگشتي يا اصطلاحا كمپرسور سيلندر پيستوني از ابتدايي ترين كمپرسورهاي صنعت تبريد و تهويه مطبوع مي باشد كه سيستم عملكرد آن بسيار ساده مي باشد. اين دستگاه ها داراي يك سيلندر پيستون و يك موتور الكتريكي مي باشند. با به حركت در آمدن الكتروموتور و انتقال نيروي گردشي به ميل لنگ و تبديل حركت گردشي به حركت رفت و برگشت پيستون در داخل سيلندر باعث مكش، تراكم و تخليه گاز مي شود. در نوع رفت و برگشتي گاز از قسمت فشار ضعيف يا اواپراتور مكش و پس از متراكم شدن به كندانسور فرستاده مي شود.
كمپرسور رفت و برگشت به دسته هاي زير تقسيم مي شوند
- ۴۶ بازديد
- ۰ نظر